20 Yıl Sonra İlk Kez Yeni Bir Alzheimer İlacı Onaylandı

Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi (FDA), 20 yıl sonra ilk kez Alzheimer hastalığına yeni bir tedavi imkanı sunan ilacı onayladı, ancak ilacın etkisiz olduğunu düşünen bilim insanları da var.

Alzheimer Nedir?

Beyin hücrelerinin zamanla ölümüne bağlı olarak hafıza kaybı, bunama (demans) ve genel anlamda bilişsel fonksiyonların azalması şeklinde gelişen tıbbi durum Alzheimer hastalığı olarak adlandırılır.

Düşünce, hafıza ve davranış fonksiyonlarında azalmaya neden olan bu hastalıkta belirtiler yaşla birlikte yavaş yavaş ortaya çıkar. Hastalığın ileri evrelere gelmesi yıllar sürebilir. Alzheimer ilerleyici bir hastalık olması nedeniyle erken belirtiler genellikle son yaşanan olayların unutulması şeklinde görülürken birkaç yıl içerisinde bireyler günlük aktivitelerini tek başlarına gerçekleştirmekte zorlanacak hale gelebilirler.

Yeni Aşı Alzheimer İçin Umut Olabilir mi?

‘Aducanumab’ (Aduhelm) isimli ilaç, demansın en yaygın şekli olan Alzheimer’ın belirtilerinden ziyade altında yatan nedeni tedavi etmeye çalışıyor. Fakat bilim insanları, bilimsel deneylerin sonuçlarındaki belirsizlik nedeniyle tedavinin muhtemel etkisi konusunda bölünmüş durumda.

FDA, “aducanumab’ın beyindeki amiloid beta plaklarını azalttığına dair önemli kanıtlar” olduğunu ve bunun “hastalar için önemli faydalar saylamasının muhtemel olduğunu” açıkladı.

Bilimsel Deneyler

Mart 2019’da, yaklaşık 3.000 hastayı kapsayan uluslararası “aducanumab” denemeleri, ayda bir verilen ilacın, hafıza ve düşünme sorunlarının bozulmasını yavaşlatmada sahte bir ilaçtan daha iyi olmadığını gösterdiğinde durduruldu.

Fakat ilerleyen aylarda, ABD’li üretici Biogen daha fazla veriyi analiz etti ve ilacın daha yüksek dozlarda verildiği durumlarda işe yaradığı sonucuna vardı. Şirket ayrıca ilacın bilişsel zayıflamayı önemli ölçüde yavaşlattığını söyledi. Aducanumab, Alzheimer hastalarının beyinlerinde hücrelere zarar verebilen ve hafıza ve düşünme sorunları, iletişim sorunları ve bilinç bulanıklığı gibi sonuçlara yol açan bunamayı tetikleyebilen anormal kümeler oluşturan bir protein olan amiloidi hedef alıyor.

Hayalperest olmaya gerek yok.  Hemen kesin çözüm diye sevinmeyelim.

Ama Alzheimer için kesin çözüm olmasa da beyindeki nöronların yok edilmesine yol açan yıkıcı mekanizmayı kontrol etmeye yarayan bir ilaçtır. Atılan her adım hastalıkların tedavisi için çok önemlidir.

Bilimle Kalın!

Kaynak***