Depresif Ruh Halinizin Nedeni Hipotiroidizm Olabilir.

Depresyon sadece beyni ve aklı değil, aynı zamanda bütün vücudu kapsayan, yeme alışkanlığımızdan uyku düzenimize, kendimizle ilgili düşüncelerimizden daha genel fikirlerimize kadar yaşamımızın bir çok alanını etkileyen bir rahatsızlıktır.

Depresyon, gelip geçici ve normal bir akli durum değildir ve bununla birlikte mutlaka bir kişisel zayıflık semptomu ya da başkalarının tavsiyeleri üzerine insanın “kendine gelip” kendini normalleştirebileceği bir durum değildir. Depresif bireyin “kendine gelebilmesi” o bireyin kontrolünde gelişebilecek bir durum değildir.

Depresyon, olağan sıkıntı durumlarından daha fazla ileri ve ciddidir: semptomları tedavi edilmediği sürece uzun sürelerce devam edebilecek bir rahatsızlıktır.

Hipotiroidizm

Depresyonun en sık görülen semptomları şu şekildedir:

• Devamlı üzüntülü, endişeli veya boş bir duygu durumu
  • Cinsel aktiviteler de dâhil olmak üzere eskiden ilgi çekici gelen aktivitelere karşı ilgi kaybı
  • Olağandışı yorgunluk, düşük enerji seviyesi, yavaşlıyormuş hissine kapılma.
  • İştah kaybı (ve beraberinde kilo kaybı) veya aşırı yeme (ve beraberinde kilo alımı)
  • Uyku bozuklukları ve uykusuzluk, fazla erken veya geç uyanma
  • Duygusal ifade kaybı (tekdüze duygulanım)
  • Umutsuzluk, kötümserlik, suçluluk, değersizlik, çaresizlik duyguları
  • Sosyal geri çekilme
  • Konsantrasyonda, hafızada ve karar vermede bozulmalar ve zorlanmalar
  • Olağandışı huzursuzluk ve asabiyet
  • Baş ağrıları, sindirim sorunları ve tedaviye cevap vermeyen kronik ağrılar gibi sürekli devam eden fiziksel problemler
  • Ölüm, intihar, intihara teşebbüs veya kendine zarar verme hakkında düşünceler

Depresyonun somatik (bedenle ilgili) semptomları şu şekildedir:

• İştah azalması ve kilo kaybı
  • Cinsel isteksizlik
  • Baş ağrıları
  • Baş dönmesi
  • Kalp problemleri
  • Nefes problemleri
  • Sırt ağrıları
  • Sindirim sitemi ile ilgili şikayetler
  • Abdominal ağrılar

Depresyonun somatik bir rahatsızlık dışında gelişen bir rahatsızlık olmasının ve somatik belirtilerinin olmasının yanı sıra depresyon somatik bir rahatsızlık sonucu gelişen bir rahatsızlık olabilir ve semptomları somayik olmaya da bilir. En sık görülen depresyona neden olan somatik rahatsızlıklar endokrinolojik rahatsızlıklardır. Endokrinolojik rahatsızlıklardan depresyona en sık neden olan patoloji hipotiroidizmdir.

Bedenimizde boyun bölgesinde, erkeklerde daha belirgin olan ve “adem elması” olarak bilinen kıkırdak bölgesinin altında konuşlanan tiroit bezi, vücuttaki tüm hücreler üzerinde mühim bir etkiye sahiptir. T3 ve T4 hormonlarını üreten tiroit bezi, bunları depolar ve gerektiği zaman bu hormonları kan dolaşımına gönderir. Orkestra şefi gibi bedensel fonksiyonların neredeyse hepsinin kontrolünde rolü olan tiroit bezinin az çalışması anlamına gelen hipotiroidi semptomları arasında mutlak suretle depresyon mevcuttur. Hipotiroidi, tiroid bezinin en fazla görülen bozukluğudur.Özellikle iyot yoksunluğu olan bölgelerde yaygın şekilde görülmektedir. Tiroid bezi vücut için yeterli düzeyde tiroid hormonu üretemiyordur.

Tiroid hormonları beyin fonksiyonları ve ruhsal durumla yakından bağlantılıdır. Yapılan çalışmalarda hipotiroidide psikiyatrik semptomların fazla görüldüğü bildirilmektedir. Düşük hormon düzeyi duygudurumu etkileyebildiği ve duygudurum bozukluklarının gidişine etkisi olduğu bildirilmiştir.

Hipotiroidide başlıca isteksizlik, unutkanlık, düşüncede yavaşlama, konsantrasyon bozukluğu, saç dökülmesi, depresif hissetme, sürekli yorgun hissetme en sık olarak görülen psikiyatrik belirtilerdir. Ağır klinik durumlarda düşünce bozuklukları, algı bozuklukları gibi psikotik belirtiler de gelişebilir. Depresif duygudurum en sık olarak görülen psikiyatrik belirtidir.Buna sıklıkla anksiyete(kaygı bozukluğu) ve uyku bozuklukları eşlik ettiği bildirilmektedir. Yapılan çalışmalarda hipotiroidide % 33 anksiyete( bunaltı ) bozuklukları , % 43depresyon görüldüğü bildirilmiştir.

Bu belirti ve bozuklukların bir kısmının tiroid hastalığının düzelmesinden sonra kalıntı miktarda belirtiler bıraktığı, çoğunun tiroid bozukluğunun düzelmesi ile de tamamen ortadan kalktığı bildirilmektedir. Eğer depresif semptomlar gözlediyseniz öncelikle altta yatan neden hipotiroidizm olup olmadığı tespit edilmelidir.

Yazan: Gözde ADIYAMAN

Çılgın Fizikçiler (SEO Manager) hakkında 663 makale
Çılgın Fizikçiler ve Bilim İnsanları ekibi ve dışarıdan destek veren gönüllülerin yazıları.