Dünyada İlk Kez Sırtlanlarda Koronavirüs Görüldü

Koronavirüs (Sars-cov-2) salgını 31 Aralık 2019 gecesinden beri hayatımızda. Çin’de ortaya çıktığı düşünülen ve tüm dünyaya yayılan bu hastalık veba, MERS ve kuduz gibi “zootonik” bir hastalık yani hayvanlar aracılığıyla insana geçiyor. Koronavirüsün tam olarak hangi hayvandan geçtiğine dair kesin bir bilgimiz yok ama yarasa ya da pangolin (pullu karıncayiyen) olabileceğine dair fikirler var.

İnsandan insana yayılan ve bizi karantinalar ile kapanmalar ile uğraştıran bu hastalık bizden hayvan dostlarımıza bulaşabiliyor. Şu ana kadar kedi, köpek ve goril gibi hayvanlarda covid19 tespit edildiğinin haberlerini gördük. 5 Kasım günü Denver Hayvanat Bahçesi’nden gelen haberlere göre dünyada ilk kez sırtlanlarda da covid19 hastalığı görüldü.

Denver Hayvanat Bahçesi’nde yaşayan benekli sırtlanlar Kibo (23) ve Ngozi (22) kayıt altına alınmış ilk covid19 pozitif sırtlanlar, bugüne kadar bu hayvanlarda covid19 görülmemişti. Hayvanat bahçesi yönetimi tesiste çok sayıda aslanın hastalanmaya başlaması üzerine benekli sırtlanlar dahil diğer hayvanlardan da örnekler alarak bunları inceletti. Colorado Devlet Üniversitesi sırtlanların varsayımsal olarak pozitif olduğunu bildirdi ve sonrasında vakalar ulusal labarotuvarca onaylandı.

Dünyada İlk Kez Sırtlanlarda Koronavirüs Görüldü

Hayvanat bahçesi yaptığı açıklamada, “Sırtlanlar güçlü ve dayanıklı olmalarıyla bilinen hayvanlar. Şirpençe, kuduz ve gençlik hastalığına karşı yüksek bir dirençleri var. Pozitif çıkmaları dışında bir sağlık sıkıntıları yok, tamamen iyileşmelerini bekliyoruz” dedi. İki sırtlan hastalığı hafif geçiriyorlar. Hayvanlarda hafif bir halsizlik, burun akıntısı ve ara sıra öksürük olduğu rapor edildi.

Hayvanlardan İnsana COVID-19 Geçebilir mi?

İki sırtlanın yanı sıra on bir aslan ve iki kaplan da covid19 pozitif çıktılar. Denver Hayvanat Bahçesi 450 türden 3000 hayvana ev sahipliği yapması sebebiyle gelecekte de bu tesisten başka pozitif hayvan vakaları görülebilir. Bilim insanları, insanlar ile daha yakın temasta bulunan hayvanat bahçesi, evcil ya da çiftlik hayvanı gibi hayvanların covid19’a yakalanma riski taşıdığını ama bu hayvanların hasta olsalar da insanlara hastalık bulaştırma risklerinin az olduğunu belirtiyor.

Yazan: Göktuğ DONK

Kaynak***