Fetüs Ağrı Duyar mı?

Fetüs ne zaman ağrı duymaya başlaması ile ilgili soruya San Francisco’daki Kaliforniya Üniversitesinden doğum anestezisti Mark Rosen cevabı, fetüslerin hamileliğin 28 haftasından sonra acı duymaya başladığı yönünde. Çünkü ağrı/acı için gerekli olan sinir yollar ancak o tarihten sonra işlevsellik kazanabiliyor.

Fetüs Ağrı Duyar mı?

Rosen ve çalışma arkadaşları “Ancak üçüncü üç aylık dönem içerisinde, ağrının duyulduğu noktadaki bağlantı, beyinde acı algılayan duyusal kısıma ulaşır” diyor. Fetüslerin gelişimlerinin 8. haftasında ağrı reseptörleri gelişir, fakat bilgiyi beynin diğer kısımlarına yönlendiren talamus gelişimini 8 haftadan sonraki 20 haftada tamamlar.

Rosen, talamus olmadan bilginin işlemden geçmek üzere kortekse ulaşamayacağını belirtiyor.

Fetüslerde refleks reaksiyonlar bulunur. Bunlar da fetüsün ağrı çekiyormuş gibi görünmesine neden olur. Rosen bu durum için söyle söylüyor: “Rahimdeki fetüsün iğne ile yarılma durumunda reaksiyon vermesi ağrı duyduğu izlenimini uyandırır. Fakat bu, aynı yarım felcilerde olduğu gibi omuriliğin neden olduğu bir reflekstir; bilinçli bir reaksiyon değildir.”

İkinci üç aylık dönemde beyinde nöronların geçici oluşumu ağrının algılanmasına yol açabilir. Ancak Rosen ve çalışma arkadaşları, fetüsün beyninin, o dönemde bilinçli olabilecek kadar uyumlu çalışamadığına inanıyor.

Rosen’e göre, fetüs üzerinde uygulanacak operasyonlarda anestezi uygulanmasının nedeni, stres hormonlarının üretimini engellemektir. Fakat kürtaj sırasında bu gerekli değildir. Öyle ki kürtajda annenin olumsuz etkilenmesine, hatta bazı durumlarda ölümüne bile yol açabileceği belirtiliyor.

Yazan: Selim ÖZTEMEL

Selim Öztemel (Platin Yazar) hakkında 1399 makale
Çılgın Fizikçiler ve Bilim İnsanları kurucusu, yazarı, YouTube kanalı editörü.