Kapıdaki Tehlike: Zika Virüsü Nedir?

Zika virüsü pozitif polaritesi ve tek iplikçili bir RNA virüsüdür. Flaviviridae ailesine üye olan bu virüs Aedes aegypti cinsi sivrisineklerin ısırması ile bulaşıyor. Virüsün konakları insanlar ve maymunlardır. Genellikle gündüzleri ısıran bu sinekler Denge, Chikungunya ve sarı huma virüslerini de bulaştırabiliyor.

Belirtiler ısırıldıktan 3 ila 12 gün içersinde, ateş, gözlerde kızarma, kas ve eklem ağrısı, iltihaplanma, kusma, ve ciltte dökülme olarak görülüyor. Bu hastalıkta da Covid-19’da olduğu gibi belirtisiz bir şekilde atlatmakta mümkündür. Yeterli miktarda su alma, ateşin düşürlümesi ve dinlenme tedavide önemli bir yer teşkil ediyor.

Virüsün tanısı için özel bir yöntem mevcut değil. Kan örneklerinden RNA poiiöeraz zincir tepkimesi ve hastalık bulgularıyla teşhis konuluyor. Kan yoluyla bulaşması mümkün gözüksede bu yolla bulaştığı ispatlanan kimse yok. Virüsün cinsel yolla bulaştığı bir kaç vaka görüldü. Bunlarda biri Afrika’da araştırma yapan bir araştırmacının Afrika’dan döndükten sonra eşine bu şekilde bulaştırdığı düşünülüyor. Bir başka vakada ise bir erkeğin spermlerinde Zika virüsü tespit edildi.

Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ), bu virüse karşı aşı çalışmalarının olumlu gittiğini belirtiyor.

Yazan: Selim ÖZTEMEL

Selim Öztemel (Platin Yazar) hakkında 1393 makale
Çılgın Fizikçiler ve Bilim İnsanları kurucusu, yazarı, YouTube kanalı editörü.