Kimileri Neden Daha Kolay Hasta Oluyor?

45.000’den fazla insan üzerinde yapılan bir araştırma, bazı insanların enfeksiyondan sonra neden hastalandığına dair ipuçları sunuyor.

DNA’nız COVID-19 Kapmanızı veya Ağır Hasta Olmanızı Nasıl Etkileyebilir?

Bazı insanlar, kendilerini COVID-19 kapma veya enfekte olduklarında ciddi şekilde hastalanma olasılıklarını artırdığı için DNA’larını suçlayabilir.

Kimileri Neden Daha Kolay Hasta Oluyor?

25 ülkede 3.300’den fazla araştırmacı; 45.000’den fazla insan üzerinde bir çalışma yürütüyor. 13 genetik varyantları SARS-CoV-2 ile enfeksiyon riskinin artmasına veya şiddetli hastalık gelişimine neden olduğu ortaya çıktı.

Varyantlardan bazıları önceki çalışmalarda ortaya çıkarılmıştı. Örneğin, araştırmacılar kan grubu ile enfekte olma olasılığı arasında genetik bir bağlantı olduğunu bir kez daha doğruladılar, ancak O kan grubuna sahip kişilerin neden biraz daha fazla korunuyor bilmiyorlar. Çalışma ayrıca TYK2 genini devre dışı bırakan bir varyantın kritik hastalık ve hastaneye yatış riskini artırdığını da doğruladı. Bu varyantın otoimmün hastalığa karşı koruduğu biliniyor, ancak insanları tüberküloza karşı daha savunmasız bırakıyor.

Ekip, FOXP4 adlı bir gendeki bir varyantın daha şiddetli COVID-19 ile ilişkili olduğunu buldu. Bu varyant genin aktivitesini arttırır ve daha önce akciğer kanseri ve akciğerlerde yara ve sertliğe neden olan bir grup hastalık olan interstisyel akciğer hastalığı ile bağlantılıydı. FOXP4’ün proteininin aktivitesini engelleyen henüz geliştirilmemiş ilaçlar, insanların COVID-19’dan kurtulmasına yardımcı olabilir veya çok hastalanmalarını önleyebilir.

Kimileri Neden Daha Kolay Hasta Oluyor?

Genetikçi Mark Daly, genin hastalıkla ilişkili versiyonunun Amerika’daki Asyalılar ve Latin popülasyonları arasında daha yaygın olduğunu söyledi. Helsinki’deki Finlandiya Moleküler Tıp Enstitüsü’nden Daly, dünyanın dört bir yanından farklı soylardan gelen insanlar araştırmaya dahil edilmemiş olsaydı, bu bağlantı asla keşfedilmeyebilirdi. Orta Doğu’daki insanların yüzde 7’si, Amerika’daki Latinlerin yüzde 20’si ve Doğu Asyalıların yüzde 32’si ile karşılaştırıldığında, Avrupa kökenli insanların yalnızca yüzde 2 ila yüzde 3’ü varyantı taşıyor.