Plasebo Etkisi Nedir?

Plasebo, “gerçek” bir tıbbi tedaviye benzeyen ama öyle olmayan her şeydir. Hap, iğne veya başka bir tür “sahte” tedavi olabilir. Tüm plaseboların ortak özelliği, sağlığı etkileyebilecek aktif bir bileşen içermemesidir.

Plasebolar Nasıl Kullanılır?

Araştırmacılar, yeni bir ilacın veya başka bir tedavinin belirli bir durum üzerinde ne gibi bir etkisi olabileceğini anlamalarına yardımcı olmak için çalışmalar sırasında plasebo kullanırlar.

Örneğin, bir çalışmada bazı insanlara kolesterolü düşürmek için yeni bir ilaç verilerilebilir. Diğerleri bir plasebo alacaktı. Çalışmadaki hiçbir kişi gerçek tedaviyi mi yoksa plaseboyu mu aldığını bilmeyecek.Araştırmacılar daha sonra ilacın ve plasebonun araştırmadaki insanlar üzerindeki etkilerini karşılaştırırlar. Bu şekilde, yeni ilacın etkinliğini belirleyebilir ve yan etkileri kontrol edebilirler.

Plasebo Etkisi Nedir?

Bazen bir kişi bir plaseboya tepki verebilir. Yanıt olumlu veya olumsuz olabilir. Örneğin kişinin semptomları iyileşebilir. Veya kişi, tedaviden kaynaklanan yan etkilere sahip olabilir. Bu tepkiler “plasebo etkisi” olarak bilinir.

İnsanlar plasebo kullandıklarını bilse bile, bir plasebonun sonuç üretebileceği bazı koşullar vardır. Araştırmalar, plaseboların aşağıdaki gibi durumlar üzerinde etkisi olabileceğini göstermektedir:

– Depresyon

– Ağrı

– Uyku bozuklukları

– Huzursuz bağırsak sendromu

– Menopoz

Astım hastalığını içeren bir çalışmada, plasebo inhaler kullanan kişiler, nefes testlerinde oturmaktan ve hiçbir şey yapmamaktan daha iyi sonuç vermedi. Ancak araştırmacılar, insanların nasıl hissettiklerine dair algılarını sorduğunda, plasebo inhalerin rahatlama sağlamada ilaç kadar etkili olduğu bildirildi.

Plasebo Etkisi Nasıl Çalışır?

Plasebo etkisi üzerine yapılan araştırmalar, zihin ve beden arasındaki ilişkiye odaklanmıştır. En yaygın teorilerden biri, plasebo etkisinin bir kişinin beklentilerinden kaynaklandığıdır. Bir kişi bir hapın bir şey yapmasını beklerse, o zaman vücudun kendi kimyası, bir ilacın neden olabileceğine benzer etkilere neden olabilir.

Örneğin, bir çalışmada insanlara plasebo verildi ve bunun bir uyarıcı olduğu söylendi. Hapı aldıktan sonra nabızları hızlandı, kan basınçları yükseldi ve reaksiyon hızları iyileşti. İnsanlara aynı hap verildiğinde ve uyumalarına yardımcı olduğu söylendiğinde, ters etkileri yaşadılar.

Uzmanlar ayrıca, bir kişinin sonuç almayı ne kadar güçlü beklediği ile sonuçların olup olmadığı arasında bir ilişki olduğunu söylüyorlar. Duygu ne kadar güçlüyse, bir kişinin olumlu etkiler yaşama olasılığı o kadar yüksektir. Bir hasta ile sağlık hizmeti sağlayıcısı arasındaki etkileşim nedeniyle derin bir etki olabilir.

Aynı şey olumsuz etkiler için de geçerli gibi görünüyor. İnsanlar baş ağrısı, mide bulantısı veya uyuşukluk gibi yan etkilere sahip olmayı beklerlerse, bu reaksiyonların olma ihtimali daha yüksektir.

Plasebo etkisinin beklentilere bağlı olması, onu hayali ya da sahte yapmaz. Bazı araştırmalar, plasebo etkisiyle meydana gelen gerçek fiziksel değişiklikler olduğunu göstermektedir. Örneğin, bazı çalışmalar vücudun doğal ağrı kesicilerinden biri olan endorfin üretiminde bir artış olduğunu belgelemiştir.

Plasebo etkisiyle ilgili bir sorun, bir çalışma sırasında gerçek bir ilacın gerçek etkilerinden ayırt etmenin zor olabilmesidir. Plasebo etkisi ile tedavinin etkisi arasında ayrım yapmanın yollarını bulmak, tedaviyi iyileştirmeye ve ilaç testinin maliyetini düşürmeye yardımcı olabilir. Ve daha fazla çalışma, hastalığın tedavisinde plasebo etkisinin gücünü kullanma yollarına da yol açabilir.

Yazan: Benan İLK

Çılgın Fizikçiler
    Çılgın Fizikçiler ve Bilim İnsanları ekibi ve dışarıdan destek veren gönüllülerin yazıları.