Yaşlılığa Bağlı İşitme Kaybı: Presbiakuzi

Presbiakuzi Nedir?

Yaşlanmanın doğal bir sonucu olarak, tüm sistemlerde olduğu gibi işitme sisteminde de fonksiyonel kapasitede bir azalma olur. Yaşla ilgili olarak ortaya çıkan, öncelikle yüksek frekanslarda, iki taraflı, simetrik, sensörinöral (sinirsel) işitme kaybına presbiakuzi adı verilir. Presbiakuzinin ortaya çıkış yaşı kişiden kişiye değişir. Bu durum genellikle 40-50 yaşından itibaren başlasa da, belirgin hale gelmesi genellikle daha geç yaşlarda olur.

Kulağı besleyen ince damarların özelliklerini yitirip artık eskisi kadar kan taşıyamaması,
İşitme sinirinin (8. kranial sinir) yaşla birlikte özelliğini kaybetmesi,
Beyindeki işitme merkezinin özelliğini ve işlevini yitirerek bu hastalığa zemin hazırlar.

Presbiakuzi Belirti ve Nedenleri Nelerdir?

Kalıtımsal bozukluklar, hipertansiyon aile öyküsü, sigara içme, metabolik hastalıklar, ototoksik ilaçlar, travma, aşırı endüstriyel gürültüye maruz kalma, neoplazmalar, enfeksiyonlar, vasküler harabiyet, dejeneratif hastalıklar, yaşlanma, kötü kulak hijyeni, B12 vitamini eksikliği etkili olabilmektedir. Çocukluk yıllarında geçirilmiş orta kulak iltihapları veya operasyonları da işitmenin daha kolay yitirilmesine yol açabilir. Antibiotikler (aminoglikosidler, erythromycin, vancomycin), antineoplastikler (sisplatin, karboplatin, vincristine sulfat), diüretikler (furosemid, ethacrynic asit), antienflamatuvar ilaçların (aspirin ve kinin) da ototoksik ilaçlar olarak işitme sorunlarına neden olduğu bildirilmiştir.

Presbiakuzi gelişiminde kişisel ve çevresel faktörler elbette rol oynasa da, en temel etkenin genetik faktörler olduğu düşünülmektedir. Çevresel faktörler arasında en etkili olan gürültüdür. Mesleki nedenler başta olmak üzere, yüksek sese maruz kana bireylerde ileri yaşlarda işitme kaybı olma olasılığı daha fazladır. Bu nedenle, gürültüye maruz kalma riski olan işlerde çalışanların kulaklarını koruyarak çalışması çok büyük önem arz eder. Çoğu durumda kişinin çevresindekiler işitme kaybını kişinin kendisinden önce fark eder.Hasta şikayetleri çoğunlukla hızlı konuşmayı algılamada güçlük, sessiz harfleri algılamakta zorluk çekme, gürültülü ortamlarda kelimeleri tanıma ve ayırt etmede zorlanma tarif edilir.* Presbiakuzide işitme yollarının her bölgesinde yaşla beraber değişiklikler olmakla beraber asıl sorun iç kulakta yer alan kokleadadır (salyangoz). Kokleada ise en çok etkilenen bölge dış tüylü hücrelerdir. Buradaki yıkım geri dönüşümü olmayan bir olaydır.

Presbiakuzili bireylerde işitme kaybı, konuşulanı anlamama ve kulak çınlaması (tinnitus) en belirgin belirtilerdir. Bunların yanı sıra, gürültülü ortamlarda ve yüksek sesle konuşan bireylerin çevresinde rahatsız olduklarını ifade ederler. En belirgin sorun işitme azlığından önce gelişen konuşmayı ayırt etme yeteneğinin azalmasıdır. Daha sonra ise işitme kaybı ve iletişim yeteneği güçlüğü ön plana gelir.**

Tedaviye Yaklaşım:

Presbiakuzi tedavi edilebilir hastalık değildir. Hastaların işitme düzeylerinin daha iyi duruma getirilmesi ve yaşam kalitesinin arttırılması için işitme cihazları kullanılmaktadır. Ayrıca konuşmayı ayırt etme skoru çok düşük hastalarda cihaza ek olarak dudak okuma öğretilebilir.

İleri ve çok ileri seviyelerdeki işitme kayıplı ve de işitme cihazıyla tedavide yanıt alınamayan hastalarda koklear implant (biyonik kulak) uygulanabileceği bilinmektedir.

Yazan: Eslem OĞUZ