Zihnin Yaratıcılığı Disosiyatif Kimlik Bozukluğu

Psikolojik rahatsızlıklar genelde acılardan doğar. Temellerinde hep bizi üzen, yıpratan bir sebep vardır. Zihnimiz ise acıyı hissetmemek için bir çok farklı yönteme başvurabilir. Olaylar karşısında farklı davranışlar sergileyebilir, farklı hissedebilir ya da hissetmeyiz. Yaşadığımız olaylar bize kötü yönde etki etmişse daha sonra  psikolojik sorun olarak karşımıza  çıkabilir. Bu psikolojik rahatsızlıkların belki de en ilginci Disosiyatif kimlik bozukluğudur.

Disosiyatif kimlik bozukluğu da yine temelinde, acıyı hissetmemek için zihnimizin ortaya koyduğu bir çözüm biçimidir. Disosiyatif kimlik bozukluğuna sahip kişiler, kendi kişiliklerinin yanında daha fazla alternatif kişilik geliştirir. DKB hafıza, bilinç ya da farkındalığın, kimlik ve algının parçalanması ya da bozulması durumudur. Zihinsel işlevler normal olarak sorunsuz çalışmaya devam eder.

DKB’ye tam olarak neyin sebep olduğu bilinmese de belli başlı nedenleri vardır. Bunların en önemlisi kişinin bir travma öyküsüne sahip olmasıdır (bir acıya sahip olma). Yaklaşık %90’ı taciz öyküsü içermektedir. Travma sıklıkla şiddetli duygusal , fiziksel ve cinsel istismar içerir. Aynı zamanda kazalar, doğal afetler, ve savaş ile de bağlantılı olabilir. (Bu durumlardan  birini ya da birkaçını yaşamış olan bireyin zihni de zamanla alternatif kişilikler geliştirir.)

Çoklu kişilik bozukluğu olarak da bilinen DKB bazı belirtilere sahiptir. Teşhisin konulmasında yardımcı olur. Bunların bazıları: yeme ve uyku bozuklukları, cinsel işlev ile ilgili sorunlar, madde bağımlılığı, benlik yitimi (kişinin kendi düşüncelerinden, duygularından  ve vücudundan kopması hissi), şiddetli baş ağrısı veya vücudun diğer bölümlerinde ağrı, amnezi (zaman kaybı veya hafıza kaybı) olarak sıralanabilir. Her belirti hastadan hastaya değişebilir ve her hastaya farklı tedaviler uygulanabilir.

Çoklu kişilik bozukluğunun tedavisi ise  uzun ve yorucu bir süreçtir. Tedavinin amacı belirtileri hafifletmek ,bireyin ve çevresindeki kişilerin güvenliğini sağlamak ve farklı kişilikleri iyi işleyen tek bir kimliğe entegre etmektir .En olası tedaviler : psikoterapi, bilişsel-davranışçı terapi, diyalektik davranış terapisi, aile terapisi, meditasyon ve gevşeme teknikleridir.

Kişilik bozukluğuna sahip kişiler kendilerinde bir sorun olduğuna inanmazlar. Yaptıkları her şey kendilerine normal gelebilir. Bunun nedeni farklı kişiliklerin birbiri ile bağlantısı olmamasıdır. Ama birbirinin bilinçlerine sahip olan vakalarda görülmüştür. Bunun en ilginç örneklerinden birisi  Billy Milligan’dır. 24 farklı kişiliğe ev sahipliği yapmıştı . 1977 yılında Ohio üniversitesinin kampüsünde üç kadına tecavüz ettiği ortaya çıkınca tutuklandı. Kurbanlarından birisi tecavüzcüyü tarif ederken 3 yaşındaki kız çocuğu gibi davrandığını söylüyordu. Tecavüz dışında silahlı soygun da işlediği suçlardan birisiydi. Mahkemedeki savunmasında ise bu suçları işleyen kişilerin kim olduğunu bilmediğini söyledi. Sonrasında ise psikologlar şizofreni ve çoklu kişilik bozukluğu tespit edince akıl hastanesine yatırıldı. Billy’nin doktorları sahip olduğu kişilikleri tek bir kişilik altında toplamaya çalışarak tedavi etmeye çalıştılar. Ancak uzun bir süre sonra fark ettiler ki Billy bunu çoktan yapmış, tüm kişilikleri The Teacher (öğretmen) adı altında toplamıştı. Öğretmen , hayatının çok az bir diliminde ortaya çıkan yönetici kişilikti. Diğer tüm kişiliklerin de bilincine sahipti. Uzun yıllar tedavi gören Billy 36 yaşında akıl hastanesinden çıktı ve hayatının geri kalanında hiç bir, suça karışmadı. 59 yaşında Ohio’da ki bir bakım evinde kanserden hayatını yitirdi.

Daha  sonra Daniel Keyes “Billy Milliganın Zihinleri” adında onun hikayesini kitaplaştırdı. Hatta bu kitabı  en iyi gerçek suç romanı dalında  Edgar ödülüne aday gösterildi. Daha sonra ise yine Billy Milligan’dan yola çıkarak “Split ” filmi çekildi.

Şu an hayatta olan ve 100 civarı kişiliği olduğu tahmin edilen kişi Kim Noble’dır. “Hepimiz” isimli bir kitabı ve 14 yaşında bir kızı vardır. Katıldığı birçok TV programında “kendilerini” anlatmıştır.

Yazan: Neslişah UZUN

Neslişah Uzun
    Türk Alman üniversitesinde bir öğrenci, okumaya çalışa,kendini geliştirmeye adayan biri....